כל ערב לפני השינה הילדים שלי מבקשים סיפור. הקראת סיפור או קריאה משותפת של סיפור ביחד עם ילדים חשובה במיוחד. זה זמן האיכות שלנו רגע לפני שהם שוקעים לחלומות שלהם. לפעמים, כשכבר מאוחר ואין זמן לבחור ספר ולקרוא או שאני עייפה מידי, אני ממציאה להם סיפור ומספרת להם כל מיני מעשיות לפני השינה. מאז שהם קטנים אני מקריאה להם סיפור כל לילה לפני השינה ומידי פעם גם במהלך היום. ברגע שהם למדו לדבר הם התחילו לבקש סיפור בכל הזדמנות אפשרית.
מעבר לזמן האיכות, הסיפור מפתח את היכולות הקוגניטיביות של הילד, את הבנת הנקרא, את הדמיון ואפילו מאפשר לימוד של קריאה תוך כדי הסיפור. כשהילדים היו קטנים זו היתה דרך נהדרת ללמד אותם צורות, צבעים, חיות, שעון וגם לבלות איתם את הזמן הזה יחד. לכן, הקראה של סיפורים לילדים חשובה מאוד מהרגע שהם תינוקות ולא רק כשהם כבר מכירים את הסיפור בעל פה או יודעים לקרוא בעצמם.
למה כדאי להתחיל לקרוא סיפורים לתינוקות בגיל מוקדם?
- הקראת הסיפור עוזרת בהתפתחות הקוגניטיבית של התינוק, גם כשהוא עדיין לא מדבר. ההקראה מלמדת אותו מילים חדשות, איך הן נשמעות, מה הצלילים שלהן וכך הילד עושה את הקישור בין תמונה לצליל.
- ישנם כל מיני סוגים של סיפורים ואפשר להשתמש בהם בשביל להתמודד עם מצבים. ישנם סיפורים שעוסקים בגמילה ממוצץ, גמילה מחיתולים, היום הראשון בגן, סיפורים שמתארים את מה שעובר התינוק או הילד ויכולים לחבר אותו לנושא ולעזור לו להתמודד.
- הקראת סיפור מפתחת את הדמיון. הילדים לומדים על מגוון רחב של נושאים ויכולים להמשיך לדמיין מעבר למה שלמדו באמצעות הסיפור. כמו כן, בגיל מסוים הם יכולים לבחור את הסיפור ולגלות בעצמם מה הם אוהבים ולמה הם מתחברים יותר. כך הם מפתחים אופי משלהם ואנחנו לומדים להכיר אותם טוב יותר.
בחירת ספר ראוי לילד

בחירת סיפור לפי שלב ההתפתחותי
חשוב לבחור את הספרים לפי שלבי ההתפתחות של הילד. מן הסתם תינוק קטן שרק נולד עד גיל ארבעה חודשים, הוא לא כמו ילד בן שנה ומעלה. בגילאים הקטנים כדאי להתרכז בספרים קצרים שמשלבים אמצעי המחשה, כמו שילובי בדים, צורות וצבעוניות, ספרים כאלה שיגרו את החושים שלהם. סיפורים בחרוזים, שיהיה נעים וקל להקריא ולהתחבר. אפשר גם להמציא להם סיפורים. כאשר מקשרים את הסיפור לטקס שינה למשל, התינוק לומד לצפות לו ומבין שעכשיו נגמר היום והולכים לישון.
כאשר התינוק גדל ומתפתח, לקראת גיל חצי שנה, הוא כבר יכול לעקוב אחר הסיפור ולכן חשוב לבחור סיפור עם אותיות גדולות, עמודים צבעוניים עם דמויות נעימות. חשוב לבחור גם ספר עם דפים עבים ונוחים, שהילד יכול להחזיק ושיהיה לו נעים לגעת ולחקור אותו (ולנסות להכניס לפה….). זו הזדמנות נהדרת ללמד צורות, צבעים, חיות, וכדומה. תוך כדי סיפור, אמרו את שם הפריט והצביעו עליו, כך שהילד ילמד לקשר ולאט לאט יבין בעצמו.
לקראת גיל שנה הילד לומד לדבר, כך שספרים הם כלי עזר נהדר ללמד מילים. בחרו ספרים קצרים שמתמקדים בלימוד מילים, הכוללים פעילות או חרוזים וכל מה שיקל על הילד ללמוד. בגיל שנה הוא כבר יושב לבד ויכול להחזיק את הספר בעצמו, כך שכדאי שתאפשרו לו לבחור בעצמו את הספר שמעניין אותו ואפילו לנסות “לקרוא” בעצמו.
ספרים הם דרך נהדרת להגדלת אוצר המילים של התינוק או הילד ולכן רלוונטיים בכל גיל. הכניסו את הספרים לשגרת היום – משחק, פיקניק, נסיעה באוטו, טקס שינה – וצרו אסוציאציה חיובית לקריאה של ספרים אשר תלווה את הילדים במהלך שנות ההתפתחות שלהם ובכלל בחיים קדימה.
פרמטרים חשובים בבחירת ספר לילד
- חשוב מאוד גיל הילד והשלב ההתפתחותי שלו. כאשר מדובר בתינוק, צריך לבחור ספר בטוח עבורו. לתינוקות קטנים ישנם ספרים העשויים מבד, וככל שהם גדלים ישנם סיפורים מנויילנים, דפים עבים וקצוות עגולים ואפילו ספרים שמתאימים להקראה באמבטיה.
- נושא הספר. ישנם ספרים מזמן הילדות שלנו שכולנו גדלנו עליהם, אבל בזמנינו לא הקפידו יותר מדי על שפה והמשמעויות שלה. בדקו את הסיפור וודאו שהוא מתאים לכם מבחינת מילים ונושא הסיפור. גם אם תחליטו לדלג על חלק מהמילים, זכרו שכאשר הילד יגדל הוא יבין אותן ויקרא אותן בעצמו.
- פשטות הספר – מעבר לספרים פשוטים שמכילים רק צורות או צבעים. בחרו סיפורים שמלמדים את הילד, סיפורים קצרים עם מסר ומוסר השכל שהילד יוכל ללמוד ולהבין. כמובן שיש לבחור סיפור בהתאם לשלב ההתפתחות בו מצוי הילד.
- כאשר הילד מתחיל לקרוא, רכשו עבורו ספרים עם אותיות גדולות וניקוד, על מנת שיוכל לקרוא בעצמו. שבו איתו והקשיבו לו קורא – זמן איכות מלמד.
קריאה נעימה!