כאשר חדר ילדים הוא גם חדר שינה וגם חדר משחקים
בתור ילדה חלקתי חדר עם אחי. הכל היה בחדר – ארון בגדים וארונית ספרים, פינת משחקים, שולחן עבודה ויצירה, מיטה לכל ילד, מדפים ואפילו אקווריום. אני זוכרת את החדר כמקום מאוד כייפי ונעים אבל גם עמוס. בתור ילדה קטנה היה לי כיף להיות עם אחי באותו חדר אך כשהתבגרתי והתפתחתי אני זוכרת שהתחיל קצת להיות לי לא נח. הרגשתי שקירות החדר קצת סוגרים עליי בעומס שלהם ושאין לי ממש פינה משלי.
היום אני אמא ויש לי שני ילדים משלי בן 5 ובת שלוש וחצי. גם הם, חולקים חדר. גם החדר שלהם מכיל את הכל- שידה עם בגדים בובות, ארגזי צעצועים, סלים לכביסה ולכדורים, מיטות, ציורים, כריות ישיבה. הם נהנים להיות בו- לשחק בו, לישון בו ולבלות בו הרבה ביחד. בקרוב אנחנו עוברים לבית חדש ובו חדר נוסף. אנחנו כהורים מתלבטים לגבי חדר ילדים, האם להשאיר את הילדים ביחד בחדר שינה משותף עד שבעצמם באופן טבעי יבקשו להיפרד ולייעד חדר אחד לחדר משחקים וצעצועים, או להעביר כל ילד לחדר שינה משלו וליצור לו חדר שהוא גם חדר שינה וגם חדר משחקים – חדר ילדים המכיל את כל מה שהוא צריך וגם מעניק לו תחושת שייכות ורוגע.

חדר ילדים, חדר שינה או חדר משחקים?
רגע לפני המעבר ורגע לפני שאנחנו עושים את ההחלטות לגבי ייעוד ועיצוב החדרים החלטנו לקרוא קצת, לברר וגם להתייעץ בנושא עם מאיה שרייבר, מנחת הורים ומטפלת בדמיון מודרך. נושא שלפעמים נראה לי התעסקות מיותרת, אך אז אני חושבת כמה שעות ביום ילדים מבלים בחדר שינה, בחדר משחקים וכמה חשוב שהחדרים האלה יתאימו להם ולאווירה שאנחנו רוצים שיגדלו בה.
אז מה ההבדל בין חדר משחקים וחדר שינה ולמה חשוב להפריד (אם ישנה אפשרות, כמובן, לחדר נוסף)?
חדר שינה עבור הילד מסמל סיום של היום, זה יכול להיות מעבר לא פשוט, היפרדות מהיום שעבר, ההורים, הצעצועים, החברים, חוויות היום אל עבר הירדמות עצמית. רגע שבו אני לבד, לומד להירגע ולהירדם בכוחות עצמי. הירדמות עצמית וחווית שינה בטוחה חשובה להקניית הרגלים עבור הילד במיוחד בעתיד. לכן חשוב שחדר השינה יעביר מסר מרגיע, בטוח ומסודר. לעומת זאת, חדר משחקים מטרתו לגרום לילד להנות במשחק לבד ומשותף, לחקור, להפעיל את הדמיון כדרך להקניית כישורי חיים כגון עצמאות, אחריות, שיתוף פעולה, כישורים חברתיים ועוד. חדר המשחקים צריך להיות מעניין, מסקרן ויחד עם זאת גם ממוקד משחק ומסודר למראית העין. במידה ואפשר, רצוי להפריד בין שני החדרים כדי שהילד יבין, יתמודד עם השוני בין בחדרים (מתי משחקים ומתי ישנים) דבר העשוי לתרום להקניית הרגלים ובפרט הרגלי שינה.
מאיה: “תחשבו רגע על עצמיכם, כשאתם נכנסים בלילה למיטה- מה מרגיע אתכם? מה עוזר לכם להירדם? אילו צבעים בחדר השינה משרים עליכם שלווה ואילו חפצים מעניקים לכם קצת רוגע? הדבר דומה אצל ילדים. הם פשוט לא יודעים לשים את האצבע במדויק על הצבע או החפץ. (לפעמים כן וכדאי להקשיב להם).
האווירה, הצבעוניות של החדר, הסדר בחפצים והתנהלות ההורים- הם אלו שיקבעו את תחושת הרוגע והאווירה בחדר השינה בין אם ישנים בו ילד או שלושה.
חדר השינה צריך להיות מקום נעים, רגוע, נקי מגירויים- שאותם יש להם כל היום בכל מקום. רצוי שיהיה מסודר בהתאמה להורים ולילדים- ע”מ שהילד יוכל ללכת לישון בתחושה של ארגון וסדר.
מבחינת צבעים- כדאי לבחור צבעים מרגיעים, בהירים ואחידים. צבעי פסטל מומלצים. הצבעים ניתנים להשתלב בכל האלמנטים בחדר. אפשר להיעזר במדבקות קיר עדינות צבע בגדלים ממוצעים או צביעת קיר אחד מחלל החדר כדי להעביר תחושה נעימה. חשוב לא להיסחף לצבעוניות מוגזמת ולכן רצוי להשתמש בחפצים משלימים לדוגמא, מוביילים קטנים, תמונות אהובות (אפשר גם תמונות משפחתיות), מדבקות זוהרות בתקרה (כוכבים, ירח).
וחדר משחקים?
מאיה: “בשונה מחדר השינה, חדר המשחקים צריך לענות על צרכים אחרים של הילד. סקרנות, פיתוח כישורים חברתיים, ריכוז ומיקוד במשחק, עצמאיות, חשיבה יצירתית, חיזוק הביטחון העצמי, עיסוק עצמי ומעל הכל- בטיחות. זה אמנם נשמע הרבה, אך חדר משחקים שמעוצב ובנוי באופן יעיל ונכון, יקל על ההתנהלות של ההורה מול הילד ושל הילד בעצמו וישרה אווירה נעימה ורגועה בבית. תדמיינו לכם כמה נעים יהיה להתפנות לרגע אחד של לבד עם קפה להתרעננות כשהילדים מעסיקים את עצמם בחדר המשחקים מרוכזים ומסוקרנים.
חדר משחקים מאורגן ומסודר יתרום גם לסדר וארגון בבית כולו- בלי חלקי משחק מפוזרים בשירותים ובלי לדרוך באמצע הלילה על חלקי לגו קטנים בסלון או במטבח. כמובן שזה מחייב התנהלות מסודרת וממוקדת בהתאם לכללים שנקבעים בבית ע”י ההורים ומתאימים לגילאי הילדים.”
חדר השינה:
איך נהפוך אותו למקום המבטחים של הילד, מקום בו הוא יכנס למיטה ברצון רב ויפליג אל עולם החלומות הקסום של הילדים?
מאיה: “אנחנו ההורים רוצים שהילדים שלנו ילכו לישון באווירה רגועה ובטוחה. שיסיימו את היום בטון חיובי ושמח וכך גם ילמדו להירדם עצמאית. ליצירת חווית שינה לא מספיק רק עיצוב החדר, ישנה חשיבות לא קטנה להתנהלות שלנו עם הילד בהגעה לשינה. עלינו להעביר לילד מסר רגוע, ברור וממוקד על התנהלות בשעת השינה. רצוי קריאת סיפור אחד, הצבת גבולות לבקשות חוזרות (מים, פיפי, חיבוק), חשוב להזכיר כל ערב על הפעילות השגרתית מחר ושינויים שצפויים ובכך לאפשר לילד צפייה למחר. החיבוק האחרון שלנו, המילה הטובה לילד ושיתוף בחוויה חיובית שלנו, (ההורים) לגבי להיום עשוי תרום לחווית השינה הבטוחה של הילד ולהעניק לו תחושה שאתם מזדהים עם תחושתו. ראוי לציין שחווית שינה רגועה לילד יוצרת גם אצלנו ההורים תחושה טובה לגבי ההתנהלות שלנו כהורים.
רצוי שחדר השינה יכיל את הצבעים הבאים:
- גוונים של ירוק- הצבע הירוק מרגיע את מערכת העצבים.מתאים לצביעת קיר אחד, הוספת וילון.
- גוונים של צהוב- תורמים במקרה של חלומות לא נעימים ומתאימים לילדים שמרגישים עייפים כל הזמן. צהוב ניתן לשלב בדמויות של מדבקות קיר או מובייל.
- גוונים של תכלת- מעניקים שלווה, רוגע פנימי ויצירתיות. אפשר לשלב בצביעת קיר, תמונה מיוחדת או מסגרת משפחתית. בנוסף ניתן לשלב גם במתלה לבגדים על צבעי התכלת או מובייל. תכלת מטבעו יכול להשתלט מהר על הצבע המרכזי בעין ולכן כדאי לעשות שימוש עדין ומשולב עם שאר הצבעים.
- גוונים של סגול- תורמים לקשב ולריכוז והרגעות מעצבנות. ניתן לשלב בוילון, במובייל, דמויות של מדבקת קיר או תמונה.
- כתום- צבע שתורם למרץ, שמחה והתלהבות . השימוש בכתום צריך להיות בנגיעות קטנות כדי להעניק תחושה שמחה. ציור קטן שעל הוילון, חלק מהדמות שעל ציור או מדבקה,
- אפשר גם לשלב גוונים של ורוד באופן עדין ורגוע. ורוד מסמל נתינה ואהבה העצמית ולזולת. הורודים הבהירים מתאימים לחדר השינה. צביעת קיר חדר, קישוט החדר עם וילון, בובות, מסגרות לתמונות ומדבקות קיר
השימוש בצבעים לא צריך להיעשות רק בצביעת הקירות של החדר. ניתן לשלב את הצבעים בוילונות, בריהוט, בשטיח ובכל חפץ אחר שמשתלב בחדר.בהקשר של שילובי הצבעים. אתם יכולים לבחור יחד עם הילד בהתאם לגילו ולבקשותיו. חדר שינה אינו אמור להיות צבעוני ומסקרן בכולו וזהו המסר שצריך לעבור לילד. שימוש בצבעים בולטים צריך להיות באופן עדין ותואם לתחושת החדר.
חשוב מאוד לא להעמיס בצבעים ולא להעמיס בחפצים. הגישה לחדר השינה צריכה להיות קלה, נוחה ונגישה בייחוד אם מדובר בילדים קטנים אשר קמים באמצע הלילה או שצריך לגשת אליהם באמצע הלילה.
במידה והחלטתם לתלות תמונות או להדביק מדבקות קיר- השתדלו לבחור כאלה עם מעט דמויות חשוב למצוא דמויות נעימות לעין ובגדול המתאים. דמויות היוצרות סיפור קצר עבור הילד ומאפשרות לו להפליג לעולם של דמיון.
במידה והחלטתם כן להכניס צעצועים לחדר-תסדרו להם פינה ספציפית שמוקדשת למשחק. פינה שבסוף היום הילד יודע שעליו לאסוף את כל הצעצועים והמשחקים ולרכז אותם באותה פינה. לומר להם לילה טוב ואפילו לכסות אותם בוילון או בד יפה ע”מ שלא יפריעו או יפחידו באמצע הלילה כשחשוך.
לפני כל דבר חדש שתכניסו לחדר או כל שינוי שתעשו בו, תחשבו לרגע- איך זה תורם להרגשה של הילד? התנהלות שלו בחדר? האם הילד אוהב את הצבעים שבחרתם? אם הילדים שלכם בגיל שאפשר לשאול ולהתייעץ. אפשר להתייעץ עם הילד לקראת גיל השלוש, כאשר השפה ברורהיותר וכך גם ביטוי של רצונות והעדפות. לפני שאתם מתייעצים עם הילד, החליטו ביניכם על מספר אפשרויות עיצוב מבחינת צבעים, דמויות ועיצובים. בפנייה לילד שתפו אותו באפשריות לבחירה תוך העברת מסר שעליו לבחור מתוך האפשריות האלו. חשוב שתשמעו את דעתו ותתחשבו בה.
חישבו כמו הילדים- התכופפו פיזית לגובה שלהם על מנת שתראו מה שהם רואים ותחוו את החדר מנקודת הראייה שלהם. ככה תוכלו להבין אותם יותר טוב ולקבל את ההחלטות בצורה נכונה יותר.
קורה לא פעם שהורים טוענים שהילדים פשוט לא מקשיבים להם וממשיכים לשחק במקום ללכת לישון. בהמשך מתברר שחדר השינה הואסוג של ג’ימבורי מתוחזק באופן מלא וקבוע- צבעוני, המון תמונות, וילונות מאוירים, משחקים מפוזרים, מדפים שידות וארוניות. אין צורך ללכת לתרחיש הזוי של חדר מבולגן באופן קיצוני אלא פשוט חדר עמוס ומלא בדברים שמקשים על הילדים להירדם, ואכן, כפי שמאיה מתארת בלא מעט ליווים של משפחות- כאשר מכסים את פינת הצעצועים בבד, יוצרים סדר וארגון בחדר ומורידים את רמת הצבעונית ואת כמות החפצים- מוצבים גבולות ברורים
כמדריכת הורים, בליווי אחת המשפחות, ההורים טענו שהילד הולך לישון מאוחר בטענה שאינו מקשיב להם וממשיך לשחק. בהמשך התגלה כיחדר השינה של הילד הוא מעין ג’ימבורי מתוחזק באופן מלא. צבעים חזקים, תמונות, וילונות, משחקים מפוזרים, כוורות מלאות וכ”ו. לכן כאשר כיסינו את כוורת המשחקים בבד מסודר ויצרנו סדר בחדר, הילד הצליח לחוות אווירה רגועה בשילוב הצבת גבולות. כך היה לילד קל יותר להתנתק מענייני היום ולהיכנס לישון בצורה רגועה ונינוחה.
חדר המשחקים:
אם ישנה אפשרות, מאיה בהחלט ממליצה להפריד את חדר השינה מחדר המשחקים ולהשקיע בחדר המשחקים בצורה מושכלת ונכונה כך שלא יהפוך לחדר בלגאן והשתוללויות.
שגרת היום יום של הילדים עמוסה בגירויים, הם בעיקר רוצים לחוות את מרבית הגירויים ולא בהכרח למצות אותם . אחת המטרות בחדר המשחקים היא ליצור מיקוד אצל הילד ולייצר אצלו רצון לחקור בעצמו ולשאול שאלות. בנוסף, לעזור לילד לפתח עצמאות ויכולת למידה והתמודדות בעתיד.
בין אם החלטתם להפריד לראשונה בין חדר השינה לחדר המשחקים או שכבר יש לכם חדר משחקים בבית שמתפקד כחצי חדר משחקים חצי מחסן, מאיה ממליצה על כמה שלבים של שינוי החדר בהתאם :
- הצבת מטרות משותפת על ידי ההורים- מהם המשחקים שבהם הילד חלש יותר? אלו המשחקים הילד אוהב? לדוגמא, פיתוח עצמאות (יכולת לטפס על כיסא לקחת צעצוע), כישורים חברתיים (להשקיע במשחק לכמה משתתפים) ,חידוד הזיכרון (איפה כל משחק נמצא), פיתוח דמיון (מדבקות קיר מעוצבות) חיזוק בפאזלים בסיסיים וכדומה.
- עיצוב פינות החדר לפי תחומים ונושאים-.כל פינה מייצגת תחום שאוהב ובתוכו נכלל גם תחומים שמתקשה בהם. השקיעו מחשבה ודמיון כיצד אפשר ליצור סקרנות, רצון ולמידה.
לדוגמא, במידה והילד לא אוהב פאזלים, אבל אוהב להדביק על לוחות, אפשר ליצור לוח סקוצ’ ועליו להדביק חלקי פאזלים או ליצור חלקי לבוש, חיות, ארצות וכ”ו. תלוי כמובן בגיל הילד. לפינה הזו שייכו מגירה או סלסלה תואמת עם כל האבזור ועליה הדביקו תמונה של האבזור כדי שהילד יקשר את המגירה לפינה. בהתאם לחלל החדר חישבו כמה פינות אפשרי ליצור במרחב, כאשר כל פינה יוצרת מיקוד משלה.
לפיתוח דמיון מצאו מדבקת קיר עם דמויות והדביקו את הדמויות באופן שיוצר סיפור עם מחשבה ודמיון.
במידה וחשוב לכם לחזק את הביטחון של הילד, עיצבו פינה שבה כל הציורים, תמונות ויצירות של הילד בגובה העיניים כך שיוכל להתבונן ולחוות את עצמו דרך היצירה.
- אבזור מתאים- אבזור עדין צבעים, מתאים לנושא, נגיש ונוח לשימוש של ילדים. כאן זה המקום לחשוב על הפריטים הקטנים למשל (סלסלות צבעוניות או אחידות בצבע). לדוגמא, את פינת המטבח תבנו במקום נגיש ונוח לתנועתיות, ארגנו ליד המטבח סל או כלי שמאחסן מעט כלים למשחק (4 צלחות, 4 מזלגות, 2 סירים ע”מ לא ליצור בלגאן), ליד או מעל הפינה תלו תמונה של אוכל כדי ליצור הקשר לפינה. במידה ואפשר מדף קטן בטיחותי יכול להועיל גם. בשלב זה חישבו על הכל מראש, אילו חפצים יהיו נוחים, נמוכים או גבוהים, מיקום הפינות באופן שיצור מיקוד ולא התפזרות.
- חישבו על תאריך התחלה וסיום לשיפוץ ועדכנו את הילדים בנושא. שתפו את הילדים בשינוי .
- שלב המיון וסינון- זה הזמן לעשות סדר במשחקים שאינם בשימוש ולאחסן במקום אחר. ארגנו את החדר כך שיכלול את המשחקים הכי רלוונטיים לטווח הגילאים ולסקרנות של הילדים. במידה וצריך סלסלות או קופסאות הקפידו על אחידות בצבע. נצלו את ההזדמנות לתרום את הצעצועים לגנים או לעמותות ולהסביר לילדים את החשיבות.
- לאורך כל השיפוץ הקפידו להתכופף לגובה העניים של הילד כדי לראות כיצד הוא חווה את החדר. יותר מזה תלו את המשחקים, הפינות, הלוח, התמונות בגובה העניים של הילדים ולא בגובה שלכם.
סיימתם, סידרתם, נראה מעולה. הגיע השלב שבו הילדים מתחילים להכיר את החדר ופה מתחילה העבודה הכי חשובה. בימים הראשונים היו ערניים להתנהלות של הילד בחדר, מה מסקרן אותו, איזה משחק, כמה זמן הוא מרוכז במשחק? מצאו משחק משותף. הכינו מראש את הילד מתי הוא נשאר לבד בחדר ומתי אתם משחקים איתו. כך יהיה לו קל יותר להיפרד ולהישאר בחדר לבדו. זהו השלב שבו עליכם להיות ברורים לגבי סדר וארגון בחדר, לכן חשוב ליצור כללים ברורים להתנהלות בחדר ולהתמיד בהתנהלות מול הילד. אפשר אפילו להכין לוח תורנות וחוקים (גם אם הילדים טרם יודעים לקרוא) ולתלות אותו בכניסה לחדר ושלוש פעמים בשבוע לקרוא אותו יחד ולעבור על החוקים.
שאלות חשובות שעלו לנו וגם נשאלנו על ידי הורים אחרים ופנינו למאיה ע”מ לקבל תשובות:
מה קורה במידה וחדר שינה וחדר משחקים משותף?
מצב זה קורה לעיתים קרובות. לא לכולם יש את האפשרות להפריד בין החדרים וישנם הורים שמעדיפים מראש לא לעשות כך גם אם קיימת האפשרות. במצב כזה, שכל המשחקים עדיין נגישים לילד הגעה לטקס השינה, חשוב לעשות הפרדה מסודרת במשחקים ובגבולות שמציבים לילד. כדי להקל על הילד ועליכם בשגרת השינה, חשוב לתכנן נכון את המרחב ולאחר מכן להקפיד על הצבת גבולות ושמירת הסדר.
- שוב, נתחיל במציאת צבעים מרגיעים ומתאימים גם לבנים וגם לבנות כגון, תכלת, ירוק , מעט צהוב, סגול.
- לא להעמיס בציורים ודמויות. וילון שהוא אלמנט חשוב רצוי שיהיה עדין צבעים .
- בהתייחס למשחקים- מצאו פינה בקצה השני של החדר שבו ניתן להעמיד כוורת עם סלסלות (רצוי שצבען יהיה אחיד, לקופסאות נעליים יש תכולה טובה וניתן לשלב עם הדבקת נייר ). המטרה בכוורת היא לאחד מקום של משחק, חשוב לא להעמיס במשחקים כדי שילד יוכל לזכור ולשלוף את המשחק הרצוי.
- משחקים גדולים כמו מכוניות, בימבות, לא השאיר בחדר בשעת ההשכבה, כדי לא ליצור גירויים שעלולים להקשות על הילד להירדם. אפשר ליצור בבית פינת חנייה.
- מצאו בד (חלק ובצבע בהיר ) שניתן לכסות את הכוורת בעת הגעה לערב.
- אביזרים להניח על הכוורת. בובות (שמתאימות לבנים ובנות), ספרים, תמונות של הילדים. בסוגיה זו חשוב לשמור על סדר ומיעוט חפצים הגלויים לעין.
- טיפ קטן- בטקס השינה, כדי לשמור על הקשר של חדר שינה. רצוי להעביר לילד מסר ברור כבר ההתחלה. לא משחקים במשחקי הכוורת בשעת ההשכבה ולאחר מכן. כדי להימנע מגירוי בשעה זו חשוב לשמור על סדר וארגון באופן קבוע.
כיצד משפצים את חדר המשחקים, במידה והאחים אינם מאותו המין?
בחדר משחקים המיועד לבנים ובנות יש ליצור משחק מגוון ושילובי צבעים.
- התחילו מנתונים בסיסים: כמה ילדים יש לכם (הפרדה בין בנים ובנות)
- הקדישו 10 דקות מחשבה “מי הם שחקני המגרש לכם?”. כלומר סוג משחקים שאוהב כל ילד? מידת הריכוז שלו (דקה, 5 דקות, 30 דקות), האם זקוק לתנועתיות או משחקי ריכוז והרכבה?
- בדומה לתהליך בחדר משחק רגיל, גם פה עליכם להבין מהם המטרות שחשובות לכם בחינוך הילדים? עצמאות, כישורים חברתיים, התמודדות עם שינויים, שיתוף פעולה . כמו כן אל תבחרו עבורם את משחקי ה”בנים” ומשחקי ה”בנות” אלא תשאירו להם את אפשרות הבחירה. כמובן עם התחשבות בכל מה שהילדים אוהבים ומבלי לכפות עליהם דבר.
- חישבו על 3 פינות משחק לפחות. פינה למשחק משותף בנים ובנות, פינה מותאמת לבנות ופינה אחרונה מותאמת לבנים. בהתאם למה שהילדים שלכם אוהבים.
- חישבו על דרכים יצירתיות שהפינות שתהיינה ברורות, שונות אחת מהשנייה ובהקשר של משחקים אהובים עליהם. לדוגמא: תמונה של אוכל מעל פינת במטבח, מגרש חנייה קטן לרכבים ומשאית עם שלט מסודר.
- במידה ויש מגוון של משחק משותף אפשר ליצור גם פינות משותפות שיחזקו את שיתוף הפעולה ביניהם.
שיפוץ חדר השינה והמשחקים של הילדים עשוי לתורם לתקשורת הדדית בין הורים וילדים.
הילדים נהנים מחדר מסקרן, מאתגר,שיתכן מגביר את שמחת החיים, הסבלנות, הריכוז והכישורים החברתיים שלהם. כתוצאה מכך הם תורמים לביטחון עצמי והתמודדות עם שינויים בחיים. יתרון נוסף ומשמעותי הוא ההקלה על ההורים בהתמודדות שגרתית עם הילדים. נפתח חלון לשתות קפה, לשמוע את עצמך חושב, או אפילו לארגן ארוחת ערב בשקט ונעימות.